top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

5 Peluang untuk perniagaan eksport pada 2022

Pakar transformasi percaya bahawa perubahan besar yang membawa peluang besar pada pemilik perniagaan kecil dan syarikat eksport bakal mendapat manfaat daripada prospek pertumbuhan pada 2022.



1. Rantaian bekalan yang disusun semula

Sebelum wabak, rantaian bekalan yang diedarkan adalah prinsip utama pembuatan. Syarikat memperoleh komponen daripada pembekal di rantau di seluruh dunia, memperoleh akses kos efektif kepada produk input dan sumber pembuatan. Tetapi cabaran aneh COVID mendedahkan rantaian sumber ini sebagai rapuh.


Kini, terdapat langkah untuk menghapuskan risiko yang wujud dalam rantaian bekalan yang diedarkan apabila syarikat ingin membina daya tahan. Syarikat ingin meneroka pilihan penyumberan yang lebih baik dan selamat, sebaik-baiknya lebih dekat dengan rumah. Seperti yang dilaporkan oleh Institut Global McKinsey, kira-kira 15% hingga 25% daripada perdagangan dunia mungkin beralih ke pasaran baharu dalam tempoh lima tahun akan datang.


Pada asasnya, aliran perdagangan global akan berubah. Pengeksport proaktif boleh mengambil kesempatan dengan mula membina silsilah dan mempamerkan perkhidmatan eksport mereka yang boleh dipercayai kepada bakal pelanggan.


2. Peningkatan pengambilan dalam jualan e-dagang

Pergerakan kepada digital telah menjadi ciri kritikal pemulihan ekonomi global setakat ini. Kami menjangkakan aliran ini akan berterusan pada tahun 2022. Penjual dan pembeli di seluruh dunia kini mengiktiraf nilai kehadiran digital yang meluas dan sentiasa aktif, dan mereka berputar dengan sewajarnya.


Fabrik perdagangan global sedang berubah, dan kunci akses teras kepada dunia baharu ini ialah platform digital. Sebagai salah satu platform e-dagang B2B terbesar di dunia, Alibaba.com menyediakan penjual alat digital yang mereka perlukan untuk menjangkau berjuta-juta pelanggan berpotensi di seluruh dunia. Platform ini memberikan perniagaan maklumat, bantuan pemenuhan dan teknologi yang mereka perlukan untuk memberi perkhidmatan kepada pelanggan pada skala global daripada satu kedai digital.


3. Perjanjian perdagangan baharu ASEAN

Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) baharu antara negara ASEAN dan empat negara bukan anggota berkuat kuasa mulai 1 Januari 2022. Perjanjian itu merupakan salah satu perjanjian perdagangan paling penting di seluruh dunia dari segi populasi dan KDNK, kata IHS Markit.


Pengeksport yang berdagang dengan blok itu akan mengakses kira-kira 29% daripada KDNK global dan 29% daripada penduduk dunia dalam satu kumpulan ekonomi. Sehubungan itu, penjual dari pasaran domestik dalam rantau ini dan pasaran asing dari tanpa pendirian untuk memperoleh kelebihan perdagangan yang mengagumkan.


Walaupun penjual domestik boleh mengharapkan kedudukan dan jangkauan tawar-menawar yang lebih kukuh, penjual asing akan menjangkakan dapat mengakses hampir satu pertiga daripada pasaran global di bawah RCEP dengan mudah.


4. Perjanjian Perdagangan dan Kerjasama EU-UK

Begitu juga, EU dan UK telah menyempurnakan Perjanjian Perdagangan dan Kerjasama mereka yang dimulakan secara rasmi pada 1 Mei 2021. Perjanjian itu, yang sudah lama dibuat, telah menyelesaikan banyak isu perdagangan tertunggak antara kedua-dua pihak.


Sebagai contoh, barangan yang didagangkan antara pihak akan bebas daripada kuota dan tarif di bawah TCA. Perjanjian itu juga termasuk peruntukan yang mengurangkan halangan teknikal untuk perdagangan supaya aliran bersama produk import dan eksport dapat dipercepatkan.


Walaupun TCA mempunyai banyak kelebihan yang kasar, ia masih bergerak ke arah yang betul. Oleh itu, jualan import dan eksport antara pihak berkemungkinan akan mendapat manfaat daripada perjanjian tersebut.


5. Perdagangan global yang melonjak

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, permintaan pengguna di seluruh dunia kekal kukuh. Jadi, sementara perniagaan dan individu cuba bangkit semula, kita boleh menjangkakan tahap permintaan akan berterusan.


Pengeksport yang bijak tahu bahawa tidak ada masa yang lebih baik daripada ini untuk meletakkan kedudukan yang betul dan menikmati sebahagian daripada permintaan global itu. Dengan platform digital, anda boleh menjangkau pelanggan yang memerlukan perkhidmatan anda di seluruh dunia.


Anda boleh menjual kepada pengeksport AS, berdagang dengan syarikat di Rusia, Mexico dan China, atau menikmati akses luas ke kawasan global seperti Afrika, Amerika Utara, Amerika Latin dan Timur Tengah tanpa membebankan operasi anda.


Sumber: Alibaba

12 views0 comments

Kommentare


bottom of page