top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

7 Sebab Mengapa Pemilik Perniagaan Kecil Perlu Mula Mengeksport

Walaupun perniagaan kecil mula memenuhi keperluan dalam komuniti mereka, matlamat utama setiap perniagaan adalah untuk menjual lebih banyak dan membuat lebih banyak keuntungan. Ini adalah peranan penting yang boleh dipenuhi oleh perdagangan dan eksport antarabangsa.

PKS yang terlibat dalam pasaran global memperoleh peluang unik untuk memasuki pasaran yang sangat menguntungkan, memenuhi asas pelanggan yang besar, pertumbuhan menggodam perniagaan mereka dan meningkatkan komuniti mereka semasa berada di situ. Berikut ialah beberapa sebab yang paling menarik mengapa PKS harus menjadi syarikat pengeksport:

  1. Akses kepada pasaran yang paling menguntungkan: Walaupun perdagangan tempatan membawa peluang untuk memasuki pasaran yang stabil dan mudah diakses, keuntungan yang lebih besar adalah di luar negara. Sebilangan besar kuasa beli dunia berada di pasaran asing (sekurang-kurangnya 2/3 jika anda berada di US4), dan perdagangan eksport membolehkan anda mendapatkan sebahagian daripada ini. Di negara dan wilayah dengan ekonomi perindustrian - seperti China, Korea Selatan, Eropah, Australia dan Kanada - kemungkinan besar pengeluaran tempatan sudah melebihi penggunaan. Dengan membawa barangan tersebut ke pasaran asing, anda mendapat peluang untuk mendapatkan jualan yang lebih tinggi pada kos yang berpotensi lebih menguntungkan.

  2. Kembangkan pangkalan pelanggan anda: Majoriti pasaran berpotensi anda yang lebih ketara akan berada di negara asing pada bila-bila masa. Sebagai contoh, Jabatan Perdagangan AS menganggarkan bahawa 96% daripada pelanggan dunia berada di luar AS.5Perdagangan antarabangsa memberi anda cara untuk menjangkau pelanggan ini dan berpotensi mengembangkan pangkalan pelanggan anda. Syukurlah, dengan peningkatan profil e-dagang, mencapai pelanggan ini bukan sahaja lebih mudah, malah ia juga lebih menguntungkan berbanding sebelum ini.

  3. Skalakan perniagaan anda: Menambah kategori eksport pada perniagaan kecil anda boleh menjadi sempadan seterusnya dalam strategi pertumbuhan anda. Dengan potensi untuk mengakses pasaran yang lebih besar dan pangkalan pelanggan yang lebih besar, perdagangan global memberikan peluang yang sangat baik untuk pertumbuhan perniagaan. Akses kepada pasaran baharu boleh memberikan dorongan untuk mengatasi pesaing dan memperoleh bahagian pasaran yang lebih ketara untuk perniagaan anda, di peringkat tempatan dan antarabangsa.

  4. Bina daya tahan: Statistik menunjukkan bahawa PKS eksport adalah 8.5% kurang berkemungkinan gagal,6 dan terdapat sebab yang jelas untuk ini. Jangkauan geografi luas yang disediakan oleh perniagaan eksport antarabangsa boleh melindungi perniagaan anda daripada peristiwa yang mengganggu seperti bencana alam, pergolakan politik, dll. Selain itu, jualan eksport dan pekerjaan tambahan yang dibawa oleh perdagangan antarabangsa akan membantu melindungi syarikat anda daripada cabaran biasa yang menyebabkan kegagalan perniagaan, seperti hasil yang gagal, capaian produk yang lemah, dan sebagainya.

  5. Lanjutkan kitaran hayat produk: Produk tempatan yang letih mungkin mendapat nafas baharu di peringkat antarabangsa. Kejayaan eksport boleh membantu menyegarkan produk, terutamanya dalam pasaran yang kurang membangun atau berkembang. Selain daripada meraih hasil tambahan daripada jualan lanjutan, perniagaan anda juga akan menyediakan produk yang memenuhi keperluan tempatan dan mungkin mewakili peningkatan dalam tawaran tempatan.

  6. Memanfaatkan skala ekonomi: Perniagaan yang sedang berkembang akan memerlukan kuantiti bahan mentah, sumber dan bekalan yang lebih besar, yang membawa kepada pengurangan kos yang berpotensi. Apabila permintaan input anda meningkat, anda boleh mengakses skala ekonomi, bermakna anda membayar lebih sedikit untuk bahan input apabila anda menghasilkan lebih banyak. Dalam jangka panjang, ini akan diterjemahkan kepada angka hasil yang lebih tinggi dan, akhirnya, keuntungan yang lebih tinggi.

  7. Tingkatkan komuniti anda: Akhir sekali, adalah penting untuk menyedari bahawa perdagangan antarabangsa boleh memacu pertumbuhan tempatan, dalam perniagaan dan masyarakat anda. Perniagaan eksport anda boleh membantu menyediakan pekerjaan dalam komuniti anda, peningkatan asas cukai yang membantu menyediakan dana awam dan positif untuk imbangan perdagangan antarabangsa negara anda.

Intinya ialah memulakan perniagaan eksport antarabangsa boleh menghasilkan keseluruhan positif bersih untuk firma kecil, pekerja dan komuniti anda. Anda mendapat peluang, dan sokongan (yang ramai tidak tahu), untuk mengembangkan perniagaan anda dan menghasilkan pulangan yang lebih baik bagi mereka yang bergantung kepada anda.


Sumber: Alibaba

24 views0 comments

Comments


bottom of page