top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Apakah pembuatan ODM?

ODM, atau "pengilang reka bentuk asal," ialah syarikat yang mempunyai keupayaan untuk mereka bentuk, membangun, mengeluarkan dan menjual produk sendiri. Walaupun OEM sering dirujuk sebagai perkhidmatan, ODM dirujuk sebagai produk. Produk yang dihasilkan oleh ODM sering dijenamakan semula oleh pembeli sebagai produk label peribadi dan dijual untuk mendapatkan keuntungan. Tidak seperti OEM, yang bergantung pada ringkasan pelanggan dan reka bentuk produk kepada item pengilang, ODM sering mereka bentuk dan membangunkan produk secara bebas atau dengan kerjasama pelanggan. Ini ialah perkhidmatan pembuatan yang ideal jika anda mempunyai idea yang bagus, tetapi masih belum mereka bentuk, membangunkan, menguji atau menjenamakannya.

Jika anda seorang pengilang dan mempunyai pekerja atau pasukan yang mempunyai kemahiran, pengalaman dan keupayaan untuk mereka bentuk produk, membangunkannya dan menjalankan ujian, anda akan dapat memasarkan diri anda sebagai ODM.


Berikut ialah contoh cara pembuatan ODM berfungsi:

Seorang pelanggan bekerja dalam industri pendidikan dan telah menemui jurang dalam pasaran. Dengan pengetahuan mereka tentang pasaran, mereka menghubungi ODM tentang idea mereka untuk mencipta beg sekolah yang merangkumi petak yang menyejukkan minuman, makanan dan makanan ringan, sambil mengekalkan bahagian lain yang kalis air dan kalis noda sepenuhnya.


ODM menerima maklumat tentang idea beg sekolah baharu dan mengadakan pertemuan dengan pelanggan untuk membincangkan permintaan produk ini dengan lebih terperinci.


Semasa perjumpaan, pelanggan menerangkan mengapa terdapat keperluan untuk produk dan apa yang akan menarik kepada pelajar muda dari segi skema warna dan gaya.


ODM mengambil pandangan pasaran ini dan membangunkan beg sekolah yang menampilkan poket kalis air dan kalis kotoran. Pasukan reka bentuk mereka bekerja pada gaya, fabrik dan spesifikasi reka bentuk akhir.


Kini ODM boleh menjual produk kepada pelanggan, yang mereka boleh penjenamaan semula jika mereka mahu, atau mereka boleh menjual terus kepada pengguna.


Kebaikan dan keburukan ODM

ODM selalunya mempunyai kuantiti pesanan minimum yang lebih rendah (sering dirujuk sebagai MOQ), itulah sebabnya mereka boleh menjadi lebih menarik untuk bekerjasama - terutamanya untuk pelanggan yang ingin menguji idea.


Memandangkan ODM mempunyai semua komponen utama untuk mereka bentuk, mengeluarkan dan menjenamakan produk, kos untuk membangunkan produk baharu biasanya jauh lebih rendah daripada kos bekerja dengan OEM. Namun terdapat beberapa kelemahan pada perhubungan ODM, yang boleh membuatkan pelanggan berhati-hati menggunakan ODM.


Oleh kerana pelanggan memberikan idea dan bukannya reka bentuk produk akhir, terdapat lebih sedikit peluang untuk menyesuaikan, membuat perubahan dan mengawal keperluan produk. Sesetengah orang juga bimbang idea mereka mungkin dicuri oleh pemilik produk ODM kerana kilang mempunyai semua yang mereka perlukan untuk membuat produk itu sendiri tanpa sebarang input atau bantuan lanjut daripada pelanggan.


Walaupun ini boleh berlaku, terdapat cara pelanggan boleh melindungi idea mereka dan pengeluar boleh menawarkan kontrak yang memberi jaminan kepada pelanggan baharu.



Sumber: Alibaba

16 views0 comments

Comentarios


bottom of page