top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Apakah pengilangan OEM?

OEM bermaksud "pengilang peralatan asal," dan merujuk kepada pengilang yang menyediakan barangan atau tenaga manusia untuk membawa produk ke pasaran. OEM selalunya menghasilkan sesuatu yang digunakan sebagai komponen kepada produk dan biasanya dikaitkan dengan jenis perkhidmatan yang dipanggil perkhidmatan OEM.

Jika anda sebuah syarikat yang berharap untuk melancarkan produk baharu, anda mungkin memerlukan perkhidmatan pembuatan OEM melalui tapak portal B2B seperti Alibaba.com. Syarikat yang mantap yang sudah mempunyai produk di pasaran selalunya akan mempunyai pasukan pembangunan produk dengan pereka, penguji dan profesional pemasaran yang semuanya telah menghabiskan masa berbulan-bulan, jika tidak bertahun-tahun, mencipta barisan produk baharu. Kerana syarikat mempunyai idea asal, reka bentuk, rancangan, proses pembuatan dan penjenamaan sedia untuk digunakan, mereka hanya memerlukan kemudahan pembuatan dan tenaga kerja untuk membantu menghasilkan item dan memenuhi permintaan produk, atau bahan untuk memuktamadkan produk dan memilikinya sedia untuk dijual. Dalam kes ini, pembuatan OEM adalah perkhidmatan yang tepat untuk dipilih.


Jika anda pengilang dan tidak mempunyai keupayaan untuk mereka bentuk, mencipta, menguji dan menjenamakan produk, anda harus menawarkan pembuatan OEM dan menyediakan perkhidmatan pembuatan asas untuk membantu perniagaan mengeluarkan produk secara besar-besaran.


Berikut ialah contoh cara pembuatan OEM berfungsi:

Sebuah syarikat pakaian sukan mewah telah mereka bentuk kasut sukan baharu. Mereka mempunyai reka bentuk, penjenamaan, penyelidikan pasaran dan ujian produk yang dimuktamadkan, dan mereka memerlukan setiap sepasang kasut untuk mempunyai tapak busa memori.


Syarikat pakaian sukan itu mencari pembekal di Alibaba.com yang menawarkan perkhidmatan OEM dan menghubungi mereka tentang perkhidmatan mereka.


OEM mempunyai pengalaman sebelumnya bekerja dengan pelanggan fesyen dan boleh menghasilkan secara besar-besaran rangkaian kasut mewah dengan elemen tunggal busa memori.


Syarikat pakaian sukan menyediakan reka bentuk, keperluan pembuatan, penjenamaan dan reka bentuk logo, dan jika perlu, keperluan pembungkusan juga.


Kebaikan dan keburukan OEM

Jenis perhubungan perniagaan ini boleh menjadi cara terbaik untuk memasarkan produk dan mula menjana pendapatan. Dengan membentuk perkongsian OEM, anda akan dapat mencipta produk yang sukar untuk ditiru oleh pengguna atau pesaing kerana kos atau masa untuk menghasilkannya. Anda juga boleh membuka kunci akses kepada pasaran baharu, sektor industri dan lokasi geografi dengan mengupah perkhidmatan OEM.


Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan untuk bekerja dengan OEM. Menyediakan taklimat reka bentuk kepada pengilang kadangkala boleh menyebabkan kekeliruan dan memerlukan ahli pasukan anda pergi ke kilang dan memberikan sokongan dan bantuan. Ini boleh memakan masa dan wang syarikat anda.


OEM juga mungkin memerlukan perubahan pada produk semasa proses pembuatan yang disokong oleh pasukan pembuatan mereka dan bukannya ringkasan reka bentuk anda. Selain itu, dengan tidak melibatkan pasukan pembuatan semasa pembangunan produk, mereka tidak akan berpeluang memberikan maklum balas dan nasihat mereka yang sebenarnya boleh memudahkan pengeluaran dan menjimatkan wang anda apabila melibatkan kos pengeluaran.

21 views0 comments

Comments


bottom of page