top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

APICULTURE | AKTIVITI YANG BOLEH DIPERTIMBANGKAN


APICULTURE | AKTIVITI YANG BOLEH DIPERTIMBANGKAN


Apa tu❓❓


Pemeliharan lebah atau koloni lebah melalui sarang buatan manusia yang dikenali sebagai halaman lebah @ “bee yard” merupakan aktiviti APICULTURE (APIKULTUR)


Aktiviti APICULTURE ini TERSENARAI LAYAK SEBAGAI AKTIVITI & PRODUK PROMOSI UNTUK SYARIKAT SKALA KECIL YANG MEMILIKI PERTIMBANGAN

ELAUN CUKAI PIONEER DAN CUKAI PELABURAN DI BAWAH PROMOSI AKTA PELABURAN 1986


Apiculture adalah kaedah saintifik untuk memelihara lebah madu. Kata 'apiculture' berasal dari kata Latin 'apis' yang bermaksud lebah. Jadi, pemeliharaan lebah atau pemeliharaan lebah adalah penjagaan dan pengurusan lebah madu untuk pengeluaran madu dan lilin.


Ketika ini di Malaysia, terdapat lebih daripada 50,000 sarang lebah yang diusahakan secara komersial, di mana 6,000 adalah sarang lebah tanpa sengat dengan yang terbesar terletak di Sarawak dan Kelantan.


Apakah aplikasi utama untuk Apikultur?


Pelbagai pengguna akhir yang dinilai termasuk Makanan & Minuman, Pertanian, Ketenteraan, Perubatan, dan Kosmetik, Cat dan Kimia dan lain-lain. Propolis, yang terdiri dari berbagai resin tanaman yang dikumpulkan oleh lebah dan digunakan untuk menutup lubang di sarang, telah digunakan untuk berbagai tujuan.


Kini diketahui mempunyai pelbagai sifat farmakologi, termasuk anti-radang, anti-oksidan, anti-bakteria, anti-kulat, anti-tumor dan beberapa sifat anti-virus. Royal Jelly banyak digunakan sebagai makanan tambahan, dan sementara ada beberapa bukti bahawa Royal Jelly mungkin mempunyai beberapa kesan penurun kolesterol, anti-radang, penyembuhan luka, dan antibiotik.


Pasaran Apikultur global dianggarkan bernilai $ 8,819 juta dan dijangka terus berkembang pada CAGR sebanyak 2,6%.


Bolehlah anda fikir-fikirkan di mana anda ingin membuat pelaburan seterusnya.


Hubungi kami jika anda memerlukan bantuan untuk memohon lesen perkilangan serta perniagaan dan berurusan dengan agensi kerajaan.

35 views0 comments

コメント


bottom of page