top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Bagaimana Untuk Mengeksport Dari Malaysia Dan Bertahan Ketika Pandemic?

Apa prosedur pendaftaran eksport, proses kastam eksport, kaedah pergerakan kargo eksport di Malaysia.



Sekiranya anda perlu mengeksport barang atau perkhidmatan, terdapat prosedur 'one-time registration' di kebanyakan negara. Lesen eksport tersebut boleh diperolehi dari jabatan kerajaan yang berkenaan sekiranya diperlukan di Malaysia.


Untuk mengimport atau mengeksport barang yang memerlukan lesen, peniaga mesti mendaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Setelah didaftarkan, syarikat mesti memohon lesen import dari Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).


Kementerian Perdagangan Internasional dan Industri, MITI, adalah kementerian Pemerintah Malaysia yang bertanggung jawab untuk perdagangan internasional, industri, pelaburan, produktivitas, perusahaan kecil dan sederhana, institusi pembiayaan pembangunan, industri halal, automotif, keluli, perdagangan strategis.


Malaysia menggunakan tetingkap digital tunggal yang diswastakan untuk semua peraturan import dan eksport yang disebut Dagang Net.


Jabatan Kastam Diraja Malaysia, disingkat RMC atau JKDM, adalah pihak berkuasa yang bertanggungjawab untuk mentadbir dasar cukai tidak langsung negara, mengawal aliran masuk dan aliran keluar barang, penguatkuasaan sempadan kastam dan kesalahan narkotik.


Dokumen mandatori perlu diserahkan dengan bea cukai untuk proses pelepasan eksport. Dokumen eksport yang diperlukan di Malaysia juga bergantung pada sifat pengeksportan barang (Barang umum, Barang peribadi, Barang berbahaya, Ternakan dll), perjanjian perdagangan, dasar perdagangan biasa Kerajaan Malaysia, barang tertentu yang dieksport dari Malaysia (Senjata dan peluru, produk kesihatan, produk makanan, bahan kimia dll.)


Kami di Amazing Unity Sdn Bhd menyediakan perkhidmatan konsultansi bagi syarikat-syarikat dan sektor perkilangan yang ingin mendapatkan khidmat perlesenan bagi tujuan ekspot. Hubungi kami di 07-231 7717 untuk pertanyaan selanjutnya.

28 views0 comments

Comments


bottom of page