top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Bolehkah Langkah Bukan Konvensional Menstabilkan Harga Ayam?

Bolehkah langkah bukan konvensional menstabilkan harga ayam?

Dengan peningkatan kos makanan ayam, beberapa penjual membeli ayam daripada penternak pada harga RM9.40 sekilogram. Dengan harga siling ditetapkan pada RM8.90 bagaimanapun, kebanyakan penjual ayam terancam tutup kedai.


Penjual ayam di Pasar Seri Setia, Robaiyah Amir berkata, dia terpaksa menjual ayam lebih tinggi daripada harga siling yang ditetapkan iaitu RM11.50 sekilogram, namun tidak memperoleh keuntungan tambahan berikutan kos operasi yang tinggi.


Sebaik-baiknya, siling harga adalah langkah jangka pendek yang digubal untuk mengekalkan harga rendah, jadi pengguna biasa mampu membeli ayam untuk kegunaan harian.


Namun, apabila harga pasaran berada di bawah paras harga keseimbangan lebih lama daripada biasa, penternak ayam akan mendapati diri mereka tercabar untuk memenuhi kuantiti ayam yang diminta oleh pengguna.


Kesukaran semasa mengambil pekerja asing merumitkan lagi isu kekurangan buruh yang dihadapi oleh penternak ayam.


Bilangan pekerja yang lebih rendah boleh menyebabkan tahap pengeluaran yang lebih rendah dan, seterusnya, kekurangan bekalan ayam.


Oleh itu, lanjutan siling harga sehingga akhir Jun akan menghalang penternak ayam daripada meneruskan pengeluaran.


Ia adalah benar terutamanya apabila persimpangan antara Kos Marginal (MC) dan Kos Pembolehubah Purata (AVC) berada di bawah siling harga/Hasil Marginal (MR).


Apabila penternak ayam tidak dapat menampung AVC (kos pembungkusan, harga ayam mentah dan ais seunit ayam), mereka tidak mempunyai pilihan selain menutup operasi.


Ini telah berlaku di Filipina. Laporan pemantauan harga yang diterbitkan oleh Jabatan Pertanian Filipina pada Mac tahun lalu menunjukkan harga siling daging babi dan ayam bermula Februari tahun yang sama adalah tidak berkesan.


Kini, dengan larangan eksport ayam dilaksanakan, terdapat kebimbangan yang semakin meningkat bahawa Malaysia akan kehilangan pasaran eksport Singapura untuk selamanya.


Apabila Malaysia mengharamkan eksport babi hidup dan babi mentah akibat wabak virus Nipah pada 1999, Singapura mengimport babi hidup dari Pulau Bulan di Indonesia selama 18 tahun.


Selepas Malaysia menarik balik larangan eksport daging babi pada 2015, Singapura mengambil masa dua tahun untuk menerima import babi hidup dari Sarawak.


Jika kita mengenakan larangan eksport ayam selama bertahun-tahun, Singapura akan memilih negara lain sebagai alternatif untuk bekalan ayam.


Sekiranya kawalan harga dan larangan eksport ayam berterusan, Malaysia akan mengalami lebih banyak kesan sampingan daripada langkah jangka pendek ini, dalam jangka masa panjang.


Untuk mengelakkan Malaysia kehilangan kelebihan perbandingannya dalam eksport ayam, EMIR Research mengesyorkan:


  • Meneroka alternatif untuk menghasilkan bahan makanan ayam secara tempatan dengan menggunakan kek inti sawit (PKC) yang kurang berserat dan larva lalat askar hitam.

  • Untuk PKC menjadi sumber karbohidrat alternatif dalam campuran makanan dan bukannya menggunakan jagung bijirin. Apabila larva lalat askar hitam diproses menjadi serbuk, ia boleh menjadi sumber protein dalam makanan ayam.

  • Bagi Kementerian Pertanian dan Industri Makanan menjalankan penyelidikan dan pembangunan bersama Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia, universiti tempatan, dan penternak ayam bagi membolehkan negara beralih daripada bahan makanan ayam import tidak lama lagi.

  • Insentif cukai dan geran untuk penternak ayam untuk menaik taraf tapak penternakan mereka yang sedia ada dengan struktur rumah tertutup dan sistem pengudaraan yang betul, yang menghilangkan haba dan kelembapan berlebihan dari kandang, menjana keselesaan dan kebajikan di kalangan ayam. Bangsal itu terdiri daripada empat penapis udara dan enam kipas besar yang mengawal aliran udara, suhu dan bau, serta jaring untuk menghalang lalat daripada memasukinya. Jika suhu dikekalkan pada tahap optimum antara 24 dan 28 darjah Celsius, ayam boleh mencapai berat ideal 2.4kg dalam masa 32 hingga 35 hari.

  • Mengendurkan sekatan ke atas pengambilan pekerja asing dan menyediakan sokongan kewangan untuk penternak ayam untuk memasukkan teknologi moden ke dalam ladang mereka, menarik lebih ramai penduduk tempatan untuk terlibat dalam pengeluaran ayam.

  • Menjalankan pemantauan dan penguatkuasaan walaupun selepas kawalan harga dan penghapusan larangan eksport.


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan adalah agensi kerajaan yang bertanggungjawab memastikan harga ladang, borong dan runcit ditetapkan pada tahap yang munasabah dan boleh diterima.


Inilah masanya untuk kita memikirkan langkah lain yang tidak konvensional untuk menangani isu harga ayam yang melambung tinggi selain daripada kawalan harga jangka pendek.


Sumber: NST

5 views0 comments

Comments


bottom of page