top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Insentif Utama Untuk Syarikat Pembuatan

Insentif cukai utama bagi syarikat yang melabur dalam sektor pembuatan ialah Taraf Perintis dan Elaun Cukai Pelaburan.


Kelayakan untuk Taraf Perintis dan Elaun Cukai Pelaburan adalah berdasarkan keutamaan tertentu, termasuk tahap nilai tambah, teknologi yang digunakan dan hubungan industri. Aktiviti dan produk yang layak dipanggil sebagai "aktiviti digalakkan" atau "produk digalakkan".


Syarikat mesti mengemukakan permohonannya kepada MIDA sebelum memulakan operasi/pengeluaran.


(i) Taraf Perintis

Sebuah syarikat yang diberi Taraf Perintis (PS) menikmati pengecualian separa selama lima tahun daripada pembayaran cukai pendapatan. Ia membayar cukai ke atas 30% daripada pendapatan berkanunnya*, dengan tempoh pengecualian bermula dari Hari Pengeluarannya (ditakrifkan sebagai hari tahap pengeluarannya mencapai 30% daripada kapasitinya).


Elaun modal yang tidak diserap yang ditanggung semasa tempoh perintis boleh dibawa ke hadapan dan ditolak daripada pendapatan pasca perintis syarikat. Kerugian terkumpul yang ditanggung dalam tempoh perintis boleh dibawa ke hadapan dan ditolak daripada pendapatan pasca perintis syarikat untuk tempoh tujuh tahun berturut-turut.


Permohonan untuk Taraf Perintis hendaklah dikemukakan kepada MIDA.


(ii) Elaun Cukai Pelaburan

Sebagai alternatif kepada Taraf Perintis, syarikat boleh memohon Elaun Cukai Pelaburan (ITA). Syarikat yang diberi ACP layak mendapat elaun sebanyak 60% ke atas perbelanjaan modal yang layak (kilang, loji, mesin atau peralatan lain yang digunakan untuk projek yang diluluskan) yang dilakukan dalam tempoh lima tahun dari tarikh perbelanjaan modal yang layak pertama dilakukan.


Syarikat boleh mengimbangi elaun ini terhadap 70% daripada pendapatan berkanunnya bagi setiap tahun taksiran. Sebarang elaun yang tidak digunakan boleh dibawa ke tahun-tahun berikutnya sehingga digunakan sepenuhnya. Baki 30% daripada pendapatan berkanunnya akan dikenakan cukai pada kadar cukai syarikat semasa.


Permohonan hendaklah dikemukakan kepada MIDA.

19 views0 comments

Commenti


bottom of page