top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Mekanisme baharu perkukuh pengurusan import daging halal — PM

Tiga mekanisme baharu akan dilaksanakan bagi memastikan integriti sistem pengurusan import produk daging halal ke negara ini, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Perdana menteri berkata mekanisme ini akan dilaksanakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan beberapa agensi berkaitan sebagai respons kepada episod kartel daging import pada Disember tahun lepas, yang menjadi pembuka mata kepada banyak pihak berhubung kepentingan mempunyai sistem pengurusan yang baik untuk rantaian bekalan produk halal di Malaysia.


Satu syarat baharu ialah produk berasaskan haiwan yang disimpan di gudang memiliki Sijil Halal Malaysia (SPHM) di bawah skim kategori logistik pergudangan, katanya ketika melancarkan Persidangan Halal Kebangsaan 2021 secara maya di sini pada Selasa (23 Nov).


“Produk import berasaskan haiwan perlu menggunakan perkhidmatan rantaian pengangkutan yang diperakui SPHM di bawah skim untuk kategori logistik pengangkutan,” tambahnya.


Selain itu, terdapat juga prosedur mandatori untuk membungkus semula syarikat yang menarik untuk mendapatkan pensijilan halal Malaysia di bawah skim produk makanan, katanya.


Media melaporkan pada Disember tahun lalu bahawa satu sindiket telah menyeludup daging beku ke negara ini sebelum membungkusnya semula dengan logo halal untuk menjual produk itu di Malaysia.


Bagi memperkukuh pensijilan halal Malaysia, Ismail Sabri berkata JAKIM sedang membangunkan Sistem Maklumat Bersepadu Halal bernilai RM3.4 juta untuk berfungsi sebagai pangkalan data produk halal.


Pangkalan data itu akan terdiri daripada enam sistem, iaitu MYeHALAL (domestik), MYeHALAL (antarabangsa), Sistem Cetakan e-Sijil, Lembaga Pihak Berkuasa Halal Antarabangsa Malaysia (MyIHAB), Modul Penerapan Rumah Penyembelihan Asing dan Modul Pengurusan Bahan Produk Halal Malaysia ( Bahan MyHALAL).


Katanya, di bawah MyIHAB, JAKIM boleh mengawal selia 84 badan pensijilan halal asing dari 46 negara yang diiktiraf JAKIM.


“Insya-Allah melalui perancangan ini, dijangka mulai 2023, Keluarga Malaysia (Keluarga Malaysia) boleh menggunakan sistem ini untuk menyemak status produk halal dari negara luar,” katanya.


Ismail Sabri, yang turut melancarkan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (Domestik) 2020 dan Sistem Pengurusan Halal Malaysia 2020, berkata JAKIM juga sedang membangunkan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (Antarabangsa) dan Modul Eksekutif Halal Antarabangsa.


Kedua-dua manual yang sedang dibangunkan ini bertujuan memperkasakan sijil halal Malaysia di peringkat antarabangsa melalui Program Pengantarabangsaan Pensijilan Halal Malaysia, yang membolehkan pemain industri luar negara memohon sijil halal Malaysia secara terus daripada JAKIM, katanya.


Pada masa sama, kerajaan juga akan mengutamakan usaha memperkasakan usahawan Bumiputera dalam industri halal melalui program bimbingan yang melibatkan beberapa kementerian berkaitan.


Beliau berkata usaha JAKIM untuk meningkatkan pensijilan halal Malaysia telah mendapat pengiktirafan daripada Jabatan Standard Malaysia melalui penganugerahan akreditasi ISO/IEC 17065 pada 10 Okt 2020, menjadikan JAKIM badan pensijilan halal pertama di negara ini yang diberi pengiktirafan atas peringkat global.


“Pentauliahan ini memberi impak bukan sahaja kepada pelbagai produk yang telah diperakui malah turut menyumbang kepada pengurusan yang lebih baik dalam pelaksanaan pensijilan halal,” katanya.


Memetik laporan Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri bahawa pasaran halal diunjur menyumbang 8.1% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) dengan menjana eksport RM56 bilion menjelang 2025, beliau menggesa agensi, kementerian dan penggiat industri berkaitan untuk menambah baik. kebolehpasaran produk halal tempatan di peringkat antarabangsa.


Pada 2020 sahaja, industri halal menyumbang RM9.7 bilion kepada KDNK negara, katanya.


Perdana menteri optimis industri halal berpotensi melonjakkan ekonomi negara apabila penduduk Islam di dunia akan meningkat daripada 1.8 bilion pada masa ini kepada 2.2 bilion pada 2030.


Berdasarkan angka ini, permintaan untuk produk dan perkhidmatan halal boleh mencecah AS$680 bilion setiap tahun, tambahnya.


Sumber: Bernama

11 views0 comments

Comments


bottom of page