top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

PRESMA: Kekalkan Larangan Eksport Ayam Daging

PRESMA: Kekalkan larangan eksport ayam daging

Restoran tidak mungkin menghadapi kekurangan bekalan ayam selagi larangan eksport ayam daging biasa kekal.


Presiden Persatuan Pemilik Restoran Muslim Malaysia (Presma) Datuk Jawahar Ali Taib Khan berkata ini kerana kebanyakan restoran menggunakan ayam daging untuk hidangan mereka.


“Jadi, keputusan kerajaan untuk menyambung semula eksport berwarna tidak akan menjejaskan ahli kami,” katanya.


“Larangan eksport sepatutnya ditarik balik hanya selepas harga ayam stabil.


“Kerajaan juga harus terus mencari alternatif lain bagi memastikan bekalan yang stabil untuk kegunaan tempatan. Salah satu caranya ialah meningkatkan import ayam dan membenarkan mereka yang mampu menyediakan harga ayam yang lebih murah berbuat demikian.


"Ini pasti akan memberi manfaat kepada pengguna dalam jangka masa panjang."


Pada 1 Jun, kerajaan mengenakan larangan eksport ayam bagi memastikan bekalan ayam untuk kegunaan domestik kekal stabil.


Bagaimanapun, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan, pada 15 Jun, memberi kebenaran eksport khas untuk tiga komoditi ayam, iaitu ayam pedaging berwarna, termasuk ayam jarak bebas dan hitam, produk berasaskan ayam dan stok induk anak ayam hari.


Larangan eksport ke atas ayam pedaging biasa, bagaimanapun, masih berkuat kuasa.


Sebelum ini, kerajaan menetapkan harga runcit maksimum ayam standard pada RM8.90 sekilogram dan ayam super (disembelih dan dibersihkan tanpa kaki, kepala, hati dan hempedu) pada RM9.90 sekilogram.


Bagaimanapun, harga ayam dijangka melonjak semula apabila sistem harga terapung menggantikan skim harga runcit maksimum, yang akan berakhir pada 30 Jun.


Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, pada Khamis, berkata Kementerian Kewangan mempunyai rancangan untuk melancarkan bantuan kewangan bagi mereka yang perlu menghadapi kemungkinan kenaikan harga.


Sumber: NST

8 views0 comments

Comments


bottom of page