top of page
Search
  • Writer's pictureAMAZING UNITY AMAZING UNITY SDN BHD

Soalan Lazim mengenai Pelepasan Kastam

Sebagai pendatang baru dalam industri eksport-import, kemungkinan besar anda akan berminat untuk mengetahui semua yang perlu diketahui mengenai industri ini dalam usaha untuk mengelakkan kesilapan. Tetapi, sayangnya, terdapat banyak maklumat yang tersedia untuk anda hanya dengan beberapa kekunci - begitu banyak sehingga anda berisiko mengalami masalah maklumat yang berlebihan.



Untuk mengatasi masalah ini, kami telah mengumpulkan senarai soalan yang sering diajukan untuk dijadikan panduan sekilas untuk anda dan memberi anda jawapan yang mudah diasimilasi.


1. Adakah pelepasan kastam wajib untuk setiap penghantaran?

Ya, pembebasan bea cukai adalah wajib untuk semua penghantaran barang komersial antarabangsa. Proses ini wajib dilakukan kerana memastikan tidak ada barang haram atau terlarang yang masuk ke dalam negara dan pemerintah menerima cukai dan duti untuk barang yang bertanggungjawab.


2. Berapa lama masa penghantaran saya untuk membersihkan kastam?

Walaupun proses pelepasan bea cukai tampaknya memiliki sejumlah langkah yang disusun, kenyataannya adalah bahwa barang-barang biasanya tidak terungkap pada tingkat yang sama untuk semua pengiriman. Masa yang diperlukan untuk membersihkan bea bergantung pada barang yang dikirimkan. Beberapa produk mungkin memerlukan dokumentasi tambahan atau pemeriksaan fizikal sebelum mereka dapat membersihkan kebiasaan. Walau bagaimanapun, ia boleh memakan masa antara 20 minit hingga beberapa hari.


3. Bolehkah penghantaran saya tersekat di kastam?

Ya, penghantaran mungkin tersekat dalam bea cukai kerana banyak alasan, mulai dari cukai tertunggak hingga kertas kerja yang tidak tepat. Sekiranya anda takut atau mengesyaki bahawa penghantaran anda tersekat di kebiasaan, hubungi pengirim barang anda dan tunggu sehingga mereka menyelesaikan masalah untuk anda. Penghantaran juga boleh tersekat di kastam jika berisi barang terlarang atau ada masalah menghubungi penerima.


4. Bagaimana jika penghantaran saya tidak tersekat pada kebiasaan tetapi ditahan di sana?

Kadang kala, penghantaran mungkin melebihi nilai yang dibenarkan dan ditahan di kastam sehingga baki dibayar. Sekiranya penghantaran anda dilakukan di kastam, hubungi syarikat kurir yang bertanggungjawab untuk penghantaran anda. Biasanya, mereka akan membayar baki dan kemudian mengenakan yuran pentadbiran untuk menangani. Kadang kala, penghantaran boleh dilakukan di kastam jika tiba pada waktu sibuk di pelabuhan, dan ada tunggakan.


5. Berapa lama kastam dapat menahan penghantaran saya?

Jangka masa penghantaran anda dilakukan dalam penahanan kastam bergantung pada alasan penahanan tersebut di tempat pertama. Sebagai contoh, jika beban anda ditahan di kastam kerana baki yang belum dibayar, ia hanya akan ditahan sehingga baki dibayar, setelah itu akan dilepaskan.


6. Adakah saya akan membayar caj kastam untuk penghantaran saya?

Selalunya, kastam memerlukan caj untuk penghantaran antarabangsa. Bayaran ini biasanya ditetapkan oleh tim kastam di negara penerima, dan berdasarkannya pada nilai barang dalam pengiriman. Peraturan kastam berbeza mengikut negara; dengan demikian, tidak ada harga tetap untuk biaya kastam.


7. Adakah saya perlu membayar duti import semasa mengeksport kargo?

Bea masuk adalah aspek penting dalam proses pelepasan bea cukai ketika muatan memasuki suatu negara. Sebelum kargo anda masuk secara rasmi ke negara pengimpor, ia harus menjalani izin import, dan salah satu syarat untuk izin import adalah pembayaran duti import. Setiap negara mengenakan duti import kerana ini adalah cara yang baik untuk menjana pendapatan bagi mereka, dan jumlahnya bergantung pada negara pengimport. Firma pembrokeran kastam anda boleh mengendalikannya untuk anda.


8. Adakah saya mesti menggunakan broker kastam?

Anda boleh memilih sama ada menggunakan broker kastam. Namun, dengan broker kastam, proses pelepasan kastam lebih sederhana dan cepat. Yang perlu anda lakukan hanyalah melibatkan perkhidmatan firma pembrokeran kastam dan meminta mereka berurusan dengan pegawai kastam dan menangani semua masalah untuk anda, termasuk pembayaran duti seperti eksport dan pelepasan import.


Sumber: Alibaba

23 views0 comments

Comentários


bottom of page